بررسی انتقادی دیدگاه ها درباره مذهب ناصر کبیر و خاندان او
نویسندگان
چکیده
نوشتار پیش رو، در پی بررسیِ انتقادی نظرگاه های نایکسان درباره مذهب ناصر کبیر و خاندان وی است. در این باره، دو دیدگاه وجود دارد؛ گروهی از نویسندگان در سده های متمادی، با گرایش های اعتقادی مختلف و از طیف های گوناگون فکری و علمی، او را پیرو مذهب زیدیه شمرده اند و در مقابل، گروهی دیگر از نویسندگان امامی که بیشتر از قرن دهم هجری به بعد هستند، با استناد به پاره ای از گزاره ها، او را عالمی امامی مذهب معرفی کرده اند. با بررسی تحلیلی گزاره ها و شواهد تاریخی و نیز آثار و آرای ناصر کبیر، درمی یابیم که دیدگاه گروه نخست، به صواب نزدیک تر است. در زمینه مذهب خاندان ناصر کبیر نیز میتوان گفت اگرچه برخی منابع به مذهب امامی ایشان تصریح کرده اند، ولی با بررسی قراین و شواهد تاریخی، به احتمال قوی، سایر افراد دودمان ناصر کبیر نیز به مذهب زیدیه باورمند بوده اند
منابع مشابه
درویش ناصر بخارایی و نسخههای دیوان او
درویش ناصر بخارایی یکی از شاعران غزلسرای طراز اول قرن هشتم هجری است که خدمتش در رونق غزل عاشقانۀ عارفانه نظررس بوده و خواجه حافظ به شعر او نظر داشته است. در این مقاله، نگارنده ابتدا مهمترین منابعی را که دربارۀ این شاعر برجستۀ ادب فارسی سخن گفتهاند، معرفی کرده است. تذکرهها جزء اولین منابعی هستند که مطالبی راجع به ناصر بخارایی ذکر کردهاند و او را به صفت عارف بزرگ بهحقرسیده و شاعر توانای شی...
متن کاملشاعر شعله ها (پژوهشی درباره فصیحی هروی و شعر او)
فصیحی هروی از شاعران نیمه اول قرن یازدهم هجری است.وی در سال 987 هجری قمری در بخارا به دنیا آمد و در سال 1049 در هرات درگذشت.وی از پیشروان سبک هندی بوده، در سرایش قصیده و غزل تحت تأثیر شاعران قرن ششم به بعد، بویژه انوری و خاقانی و سعدی و حافظ، است.شعر او در مجموع ساده و حالتی میانه سبک عراقی و هندی دارد.وی را، اگر چه در انواع شعر طبع آزمایی کرده است، باید از استادان غزلسرایی در دوره خود شمرد.غزل...
متن کاملعالم صغیر و عالم کبیر در آثار منثور ناصر خسرو
فلاسفه انسان را از جهت جامعیت خاص، عالم صغیر و جهان را ار جهت ارتباط میان موجودات و نظم و قاعده معیّنش، انسان کبیر نامیدهاند و معتقدند، نمونهای از آنچه در عالم وجود هست، در انسان نیز هست. خاستگاه نظریه عالم کبیر(Macrocosm) و عالم صغیر(Microcosm) و نظریه اندامواری اجتماع را عمدهً در نظریات افلاطون دانسته اند؛ امّا ردپای آن را میتوان در اندیشههای فلاسفه پیش از او و سایر ملل جست و جو کرد. حکیم ا...
متن کاملبررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیّت ظنون عقلی (1)
ابوالقاسم فنایی در طرح اصلاحگرایانه خود، ظنون عقلی را حجّت میداند و مبتنی بر این نکته، به نقد اجتهاد متداول در حوزههای علمیه میپردازد. هدف مقاله حاضر، نقد دیدگاه او به روش تحلیلی است. ادعای ما این است که مقام معرفت متفاوت از مقام داوری است؛ مقام معرفت، بیشمار ارزشی، بیآستانه و قانونناپذیر است؛ حالآنکه مقام داوری دوارزشی، آستانهمند و قانونپذیر است. در مقام داوری چهبسا جنبههای غیرمعر...
متن کاملتحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی
مسئله معنای زندگی پرسشی اساسی است که پیشتر انسان معاصر غربی آن را در چارچوب مسیحیت پی میگرفت، اما به نظر نیچه، انسان اکنون در دورانی به سر میبرد که چارچوب عقیدتی و ارزشی مسیحیت فرو ریخته است. در این دوران، انسان معاصر گرفتار نیستانگاری فراگیر شده است. از اینرو، نیچه میکوشد معطوف به زندگی زمینی و در راستای اراده معطوف به قدرت، معنایی برای زندگی انسان معاصر طراحی کند که نتیجهاش آریگویی به...
متن کاملتحلیل انتقادی دیدگاه تراجمنگاران درباره نسب و آثار محدّث جزایری
چکیده محدّث جزایری (1050ـ1112ق) از دانشمندان برجسته شیعه، دارای آثار بسیاری است. به همین جهت از دیرباز گزارش شرح حال و معرفی آثار وی مورد اهتمام تراجمنویسان و محققان بوده است. با این همه، در خصوص نسبنامه و برخی نوشتههای وی کاستیها و اشتباههایی رخ داده است. تصحیح شجرهنامه محدّث جزایری، رد اشتباه منتسب نبودن برخی از تألیفهای محدّث جزایری به وی، اصلاح اشتباه محدّث جزایری در معرفی کتاب غرائ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلامناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN 2008-6431
دوره 16
شماره شماره 2 - تابستان 94 - مسلسل 62 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023